Blender – joka paikan 3D-höylä

Käyttöliittymä
Blenderin käyttöliittymä painottuu vahvasti näppäimistön ja hiiren käyttöön, vaikka lähes kaikki toiminnallisuudet löytyvät editorien valikoista.
Näppäimistöstä tärkeimmät toiminnallisuudet:
- Siirto (G)
- Kääntö (R)
- Skaalaus (S)
- Työkaluvalikko (Space)
- Hyväksyntä (Enter)
- Hylkäys (Esc)
Hiiren toiminta:
- 3D-osoittimen sijoitus (Vasen nappi)
- Valinta (Oikea nappi)
- Katselukulman muutos/Editorin vieritys (Keskinappi)
- Zoom (Hiiren rulla)
Suosittelen lämpimästi tämän opuksen läsnäoloa opiskelun alkuvaiheessa: www.blenderguru.com/articles/free-blender-keyboard-shortcut-pdf
Asetukset
Asetuksista voit muokata Blenderin sinulle sopivammaksi. Asetusten alla on käyttöliittymän toiminnallisuuksien kartoitus, lisäosien valinta, teemat sekä järjestelmän asetukset esimerkiksi piirtämisoperaatioiden prosessorin valintaa varten (CPU/CUDA).
Käyttöliittymän perustason asetukset. Huomaa asetukset ‘Zoom to mouse position’ ja ‘Rotate around selection’, jotka helpottavat useimpia käyttäjiä mallin muokkauksessa.
Editorien asetukset.
Käyttöliittymän syötteiden asetukset. Täällä voit muuttaa käyttöliittymän kaikkia toimintoja ja jopa luoda uusia. Huomaa asetukset ‘Emulate 3 button mouse’ ja ‘Emulate numpad’, jotka helpottavat suuresti ohjelman käyttöä esimerkiksi kannettavilla tietokoneilla.
Lisäosien hallinta. Täältä käsin voit laajentaa Blenderiä lukuisten lisäosien avulla. Huomaa lisäosa ‘3D View: Dynamic Spacebar Menu’, joka laajentaa pikavalikkoa huomattavasti käytännöllisemmäksi. 3D-tulostajia varmasti kiinnostaa lisäosa ‘Mesh: 3D Print Toolbox’.
Käyttöliittymän teemojen asetukset. Valitse ‘Preset’-valikosta itsellesi mieluisa väriteema.(Hämärään mielen-/työtilaan sopii ‘Ubuntu ambience’ nörtähtävästä nimestään huolimatta.)
Tiedostohallinnan asetukset. Täällä voit muuttaa ohjelmiston oletuspolkuja ja tallentamiseen liittyviä asetuksia. Huomaa fonttihakemisto sekä ‘Auto Save’ -ryhmä.
Järjestelmäasetukset. Täältä pääset muuttamaan laitteistoon liittyviä asetuksia. Huomaa erityisesti ‘Compute Device’ -ryhmä, jossa voit valita millä laitteella lasketaan käyttöliittymän grafiikat. Tämä on erityisen hyödyllinen ‘Cycles Render’ -piirtokoneella.
Näkymät
Oletusnäkymä
Oletusnäkymässä on yleisemmin tarvittavat editorit: 3D-näkymä, aikajana, properties, elementtipuu ja valikko.
Editorit
Editorit ovat työkalukokonaisuuksia, joita voidaan avata eri Blenderin ikkunoihin. Tässä pari tärkeintä editoria peruskäyttöä silmälläpitäen.
Valikko
Valikko sisältää perinteiset valikot tiedostojenhallintaan sekä Blenderin tilan määrittämiseen. Valikkoikkunassa näkyy myös tietoa sen hetkisestä “maailmasta”, kuten mallien määrä, face/triangle-lukema, versio ja progress bar.
3D-näkymä
3D-näkymä on Blenderin tärkein editori. Tässä näkymässä 3D-malleja katsellaan ja muokataan reaaliajassa. Editorissa on kaksi valikkoa, työkalut (T) ja asetukset (N). Työkaluista löydät yleisimmät toiminnallisuudet 3D-mallin muokkausta varten sekä lisäosien valikot. Asetuksista löytyy 3D-mallin tiedot ja joitain editorin asetuksia.
3D-näkymällä on erilaisia toimintatiloja. Käydään aluksi läpi kaksi tärkeintä eli Object ja Edit -toimintatilat.
Object-tila
Object-tilassa voit lisätä, siirtää, kääntää ja skaalata elementtejä.
Edit-tila
Edit-tilassa pääset muokkaamaan elementtiä.
Elementit (Object/Primitive)
Elementit ovat Blenderin perusyksiköitä maailman rakentamiseen. Elementtejä ovat esimerkiksi kamera, lamppu, 3D-malli (mesh, spline, text, …), tyhjä/empty, …
Properties
Tässä editorissa on sekä asetukset scenelle että 3D-mallin tiedot sekä muokkaimet/liitännäiset ja niiden asetukset.
Muokkaimet
Jotta alkuun pääseminen ei olisi liian monimutkaista, aloitetaan muutamalla tärkeimmällä muokkaimella, joiden avulla 3D-mallien luominen on hieman helpompaa.
Array
Arrayllä monistat helposti luomaasi 3D-mallia muuttujien avulla. Voit joko siirtää, kääntää tai skaalata mallia kiinteillä arvoilla, tai luoda apulaiselementin, jonka sijainnin/kulmien/skaalauksen mukaisesti mallia voidaan monistaa.
Boolean
Boolean-muokkaimella teet yksinkertaisia liimaa-leikkaa -operaatioita eri 3D-mallien välillä. Ajatuksena on, että luodaan mallin pohja, johon liitetään Boolean-muokkain, valitaan toinen malli, jolla halutaan muokata alkuperäistä, ja valitaan operaatio, jolla mallit yhdistetään.
Bevel
Bevel-muokkaimella pyöristetään mallin reunat. Usein valokuvatarkkuutta vaativat mallit näyttävät epäaidoilta, jos mallin terävät reunat erottuvat liialti. Tällä muokkaimella reunat pyöristyvät asetusten mukaisesti, ja lopputulos näkyy luonnollisempana reunana.
Läksyjä
Tässä kohtaa haluan kannustaa jokaista tutkimaan internetin sopukoita Blenderiin liittyvissä asioissa. Tässä muutama tärppi, joilla voi lähteä liikkeelle:
- Skrollin esimerkkivideo
- 1992 Neo-Geo Amiga demoreel
- YouTube käyttäjä, jolla paljon Blender-taidetta
- Virallinen Blender-YouTube-kanava
Teksti: Spiikki Sillanpää